Uitstroomcijfers

In het afgelopen schooljaar zijn 15 leerlingen overgestapt naar het voortgezet onderwijs. In de onderstaande tabel is de uitstroom voortgezet onderwijs weergegeven.

2023-2024
Dit jaar is er landelijk voor het eerst de doorstroomtoets afgenomen. Deze toets is in de plaats gekomen voor de cito eindtoets. De resultaten hiervan staan in de tabel hierboven weergegeven. Het merendeel van de LLN stroomt na schooljaar 2023-2024 uit naar vmbo bb/kb/gl-tl en een kleiner deel naar mavo/havo en 2 LLN naar VWO. De toetsadviezen vanuit de doorstroomtoets zijn grotendeels in lijn met de voorlopig adviezen die gegeven zijn door school. Eén leerling scoorde hoger op de doorstroomtoets en in dat geval is het definitieve schooladvies omhoog bijgesteld.

Op- en afstroom
Over langere tijd beschouwd:

Uit bovenstaande grafiek zouden we kunnen concluderen dat er in voorgaande jaren minder kansrijk is verwezen. We zien een relatief grote opstroom van LLN in dit cohort. Terughoudendheid of een plotselinge groei van leerlingen kan hiervoor een oorzaak zijn. Deze trend is meegenomen in de advisering van 2024.

In schooljaar 2022-2023 zat na het eerste leerjaar op het VO 64,3% van de LLN op de juiste plek. 5 LLNzijn afgestroomd (35,7%).
Wanneer we dit afzetten tegen de lange termijn zouden we kunnen concluderen dat er (te) kansrijk is verwezen. Echter is de school op de hoogte van een aantal (externe) redenen van afstroom.