Groep 8 en het voortgezet onderwijs

In februari 2024 krijgen de kinderen uit groep 8 te maken met de doorstroomtoets basisonderwijs, ook van het CITO. Leerlingen krijgen eind groep 7 op Spitsbergen een voorlopig advies. Om vervolgens in groep 8,  in januari het adviesgesprek te hebben.

Het resultaat van de eindtoets heeft geen invloed op het advies. Mocht een kind de toets minder goed maken dan verwacht dan heeft dit geen invloed op het advies. Omgekeerd kan natuurlijk ook: als een kind de toets boven verwachting maakt is dat natuurlijk heel fijn, en mag in overleg het advies naar boven worden bijgesteld.

Na groep 8 komt de belangrijke stap naar het voortgezet onderwijs.

Voor de ouders en de kinderen van groep 8 wordt in de loop van het schooljaar een voorlichtingsmoment gehouden over het voortgezet onderwijs.

Vanaf januari worden door scholen voor het voortgezet onderwijs open dagen georganiseerd. U ontvangt hier o.a. via school informatie over.